Elektrificatie, extra sporen en sneller rijden: project Opwaardering Maaslijn van start
De bouwwerkzaamheden voor de opwaardering van de Maaslijn zijn officieel gestart. Na jaren van intensieve voorbereiding, gaf gedeputeerde Stijn Smeulders woensdagmiddag het startschot voor de verbetering van deze belangrijke spoorlijn van Nijmegen, via Brabant, naar Roermond. Hij deed dit met samen met vertegenwoordigers van onder meer het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Limburg en Gelderland.

De Maaslijn is een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland. Dagelijks reizen hier zo’n 22.000 mensen. Er is nu weinig ruimte om vertragingen of verstoringen goed op te vangen. Dat gaat veranderen.
Samen met de provincies Limburg en Gelderland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, reizigersvervoerder Arriva, verschillende gemeenten, ProRail en aannemer Swietelsky Rail Benelux werkt de provincie Noord-Brabant aan een toekomstbestendige Maaslijn. Het doel: een betrouwbare dienstregeling, meer comfort voor de reizigers, betere overstapmogelijkheden en duurzamer reizen.
Wat gaat er gebeuren?
- Elektrificatie: het hele traject krijgt bovenleiding en onderstations voor stroomvoorziening.
- Extra sporen: in Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver komt een tweede spoor. Zo kunnen treinen elkaar makkelijker passeren.
- Sneller rijden: bochten in het spoor worden ruimer gemaakt en in Mook, Cuijk en Boxmeer komen hogesnelheidswissels.
- Veiligheid: verbeteren ruim 20 overwegen.
“De Maaslijn begint en eindigt natuurlijk in Gelderland en Limburg, maar ook voor Brabant komen er flinke verbeteringen aan”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders. “Vanuit de omgeving van de Brabantse stations in Cuijk, Boxmeer en Vierlingsbeek wordt het straks nóg aantrekkelijker om met het openbaar vervoer te reizen. Dat is duurzaam en helpt in de strijd tegen files. Tijdens de werkzaamheden wordt bovendien de veiligheid van de spoorwegovergangen verbeterd. En dan is er nog de leefbaarheid: de elektrificatie zorgt er onder meer voor dat het geluid voor de omgeving afneemt.”
Officiële handeling
Voor ieder van de aanwezige bestuurders was er woensdagmiddag in Venlo ruimte om wat te vertellen over hun bijdrage en betrokkenheid bij het project. In aanwezigheid van alle genodigden drukten daarna de gedeputeerden van de drie provincies (Jasper Kuntzelaars, Stijn Smeulders en Klaas Ruitenberg) samen met plaatsvervangend directeur Openbaar Vervoer en Spoor (Bonny Donders), regiodirecteur van Arriva (Michiel Cusell), CEO van Swietelsky (Niek Lentink) en regiodirecteur ProRail (Dimitri Kruik) de rode knop in. Hiermee werd symbolisch het startsein gegeven en het eerst geplaatste bovenleidingportaal bij het spoor onthult.
ProRail Regiodirecteur Dimitri Kruik vertelt over de voordelen: “Een robuuste dienstregeling, betere aansluitingen en meer comfort, daar worden de duizenden reizigers op de Maaslijn blij van en daar doen we het voor. En: elektrische treinen stoten geen CO₂ uit. Zo dragen we concreet bij aan een beter milieu”.
Werkzaamheden
De werkzaamheden worden in fases uitgevoerd. Eerst het noordelijke deel tussen Nijmegen en Venlo, daarna het zuidelijke deel tot Roermond. Eind 2027 rijdt de eerste elektrische trein over de vernieuwde Maaslijn.
Contact Statengriffie
De werkkamers van de griffie zijn op de 1e verdieping van het provinciehuis, naast de fractiekamers.