Griffiemedewerker Omschrijving.

Griffier Kirsten ten Cate

Statengriffier

Contact: ktcate@brabant.nl

Kirsten ten Cate is sinds oktober 2014 werkzaam bij de griffie; sinds juni 2016 als Statengriffier. Haar achtergrond (jurist, afgestudeerd in Nederlands en Europees Recht, managementervaring binnen de overheid, maatschappelijk betrokken) weerspiegelt haar belangstelling voor het openbaar bestuur. Het stimuleren van mensen, alsmede het verbeteren van processen en de wijze waarop gewerkt wordt, zijn kerncompetenties die haar typeren.
Haar vrije tijd gaat op aan haar kinderen van (bijna) 14 en 16 jaar. Verder zorgt Kirsten dat ze in beweging blijft door regelmatig te hardlopen en de racefiets te pakken. Gewandeld wordt er ook: deze zomer neemt ze als begeleider van haar zoon deel aan de Nijmeegse Vierdaagse. Want Kirsten heeft een echt Brabants hart (haar dochter werd geboren in 's-Hertogenbosch); een echte Nijmeegse is ze ook. Tot slot is noemenswaardig dat Kirsten een grote liefde voor Frankrijk heeft, o.a. tot stand gekomen door een jaar studie in Parijs. Vele kampeervakanties worden met haar echtgenoot David en kinderen in ‘la douce France’ doorgebracht.

 

Loco-griffier

Contact: NvdVen2@brabant.nl

 

 

Nanette van der Ven werkt per oktober 2023 als loco-griffier voor Provinciale Staten. Sinds februari 2021 is zij werkzaam voor de provincie waarbij zij allereerst is gestart als regisseur om te komen tot nieuwe bestuursovereenkomsten met de Brabantse waterschappen. Vervolgens is zij gaan werken bij de Groenblauwe gebiedsgerichte aanpak als strategisch adviseur leefomgeving. Ongeacht de verschillende functies die ze heeft bekleed, ook in haar jarenlange loopbaan voor de provincie, is de wijze waarop zij haar werk uitvoert te karakteriseren als die van een omgevingsmanager en verbinder. Ze werkt graag met mensen samen, vertrouwt en geeft ruimte aan ieders gezichtspunt en professionaliteit. Als generalist met passie voor het openbaar bestuur van Brabant als mooiste provincie van Nederland vervult ze haar functie als loco-griffier met veel plezier. Als loco-griffier is Nanette de rechterhand van de griffier, en heeft zij de dagelijkse en operationele aansturing van het griffieteam voor de Statendagen. Tevens vervult zij samen met de statenadviseurs een verbindende rol naar de ambtelijke organisatie.
In haar vrije tijd is Nanette druk met haar gezin en is ze graag buiten bezig. Ze heeft een partner, en twee zoons in de basisschoolleeftijd. Als uitlaatklep en ontspanning stapt ze op zondag in de roeiboot om in ‘een viertje’ over de Bossche wateren te glijden. Daarnaast tennist en wandelt ze graag. Als de agenda het toelaat of de tuin het echt nodig heeft dan tuiniert ze met veel plezier, en geniet ze ook van het bourgondische leven in de stad.

Maartje van Eeden

Statenadviseur

Economie en Internationalisering; Bestuur en Financiën (Bestuur)

Contact: mveeden@brabant.nl

Maartje van Eeden werkt sinds juli 2021 als statenadviseur en jurist van de griffie. Ze adviseert op de thema’s economie, internationalisering en bestuur. Als jurist ondersteunt ze graag bij het opstellen van moties en amendementen. Ook houdt ze zich bezig met de werkwijze en rechtspositie van de Staten, verdiept ze zich in het thema integriteit en onderhoudt ze de contacten met het centraal stembureau. Maartje begon haar loopbaan bij de provincie in 2019 als regelgevingsjurist in de organisatie. Daarvoor is zij vijf jaar werkzaam geweest in Den Haag als wetgevingsjurist bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het schrijven van wet- en regelgeving is dan ook een van haar specialismen. In haar vrije tijd sport ze graag, speelt ze toneel, is ze aan het wandelen met haar teckel Moos en bakt ze taarten.</strong">

;Bob Smits

Statenadviseur

Bedrijfsvoering PS (o.a. ICT-zaken); Samenleving; Mobiliteit

Contact: bsmits@brabant.nl

Bob Smits- geboren en getogen Eindhovenaar;-werkt sinds januari 2021 voor de griffie. Hij is begonnen als stagiair (in;het jaar 2019) en mocht daarna aan de slag als junior Statenadviseur (vanaf 2021) en nu als Statenadviseur. De thema’s die hij voornamelijk begeleidt zijn Mobiliteit en Samenleving. Daarnaast houdt hij zich bezig met de facilitaire voorzieningen van Provinciale Staten is Bob één van de twee Privacy Officers van Provinciale Staten en sluit hij aan bij (interne) projecten die Provinciale Staten aangaan om zo het belang van de Staten te waarborgen. De focus ligt in het bijzonder op ICT gerelateerde zaken zoals de werklaptop en het Audio-Videovergadersystemen, maar ook zaken als fractiekamers. Bob vindt het leuke van bij de griffie werken dat hij, samen met zijn collega's, heel concreet de Staten kan helpen in hun functioneren als Brabantse volksvertegenwoordigers. De levendigheid en het rumoer op de eerste verdieping tijdens Statendagen zijn één van de hoogtepunten in zijn werkweek!
Naast zijn werkzaamheden voor de griffie is Bob op het moment van schrijven ook de voorzitter van JongBrabant. Een vereniging voor de jonge Brabantse collega’s. In die hoedanigheid probeert hij, samen met de rest van het bestuur, collega’s met elkaar in contact te brengen om beter kennis te maken met elkaar en van elkaar te kunnen leren.

Katelijne van Thiel

Statenadviseur

Ruimte; Energie

Contact: kvthiel@brabant.nl

Katelijne van Thiel werkt vanaf maart 2020 bij de Statengriffie en vanaf 2021 als statenadviseur voor de thema’s Ruimte en Energie. Voordat zij bij de statengriffie kwam werken is ze jaren als beleidsmedewerker in diverse gemeenten actief geweest. Daarnaast is ze jaren geleden ook politiek actief geweest voor een lokale partij. Door deze werkervaring heeft ze beide kanten van het democratisch proces goed leren kennen. “In de functie als statenadviseur doorzie ik beide processen en het prettige vind ik dat ik, in tegenstelling tot de twee andere rollen, er zelf niets van hoef te vinden”. “Mijn doel is dat het proces goed loopt en de Statenleden de juiste en gelijke informatie hebben om te kunnen besluiten, de democratie maakt uit wat dat besluit is”
Haar vrije tijd spendeert ze graag aan haar gezin. Ze is getrouwd en heeft een zoon en een dochter, allebei pubers (!). Ook is er nog hond Olle, die ervoor zorgt dat Katelijne ook op drukke dagen nog wat beweging krijgt.
 

Statenadviseur

Commissie Sturen en Verantwoorden; Bestuur & Financiën (Financiën)

Contact: emelskens@brabant.nl 

Edwin Melskens werkt sinds september 2023 als statenadviseur van de griffie. Hij adviseert op thema’s waarbij financiële expertise nodig is. Zo is hij secretaris van de Commissie Sturen en Verantwoorden en is hij eerste gesprekspartner van de accountant. Ook doet hij gevraagd en ongevraagd voorstellen om de sturing en verantwoording door de provincie te verbeteren.

Edwin is vanaf 1995 werkzaam bij de overheid. Bij de gemeenten Barendrecht, Vught en Woensdrecht was hij werkzaam in diverse rollen op het gebied van financiën, control en regie. Zijn passie voor het openbaar bestuur komt ook tot uiting in het lidmaatschap van de Rekenkamer Deurne. 
In zijn vrije tijd reist Edwin graag, sport hij en leest hij. Favoriete vakantieland is Italië, waar hij graag geniet van het lokale leven, de cultuur, de historie, het eten en drinken. 

Jantine Vonk

Communicatieadviseur / woordvoerder

Contact: jvonk@brabant.nl

Jantine Vonk werkt als communicatieadviseur en woordvoerder bij de griffie. Zij houdt zich bezig met de interne en externe communicatie over Provinciale Staten. Zij vindt het een uitdaging om Provinciale Staten meer zichtbaar te maken voor de samenleving en zoekt graag naar vernieuwende en laagdrempelige communicatie-oplossingen hiervoor. Jantine heeft, voordat zij aan de slag ging bij de provincie, veel ervaring opgedaan bij diverse gemeenten, waar zij ook als communicatieadviseur werkte.
Naast het werken bij de griffie, werkt Jantine ook als zelfstandig tekstschrijver. Zij woont niet in Brabant, maar woont met haar gezin in de provincie Utrecht. Jantine is in haar eigen woonplaats actief als secretaris van de Oranjevereniging en organiseert in die rol diverse activiteiten. Verder houdt ze van tennis, yoga, wandelen, bakken en lezen.

Floris Scheelings

SIS-coördinator / ondersteuner

Floris Scheelings werkt sinds juli 2016 bij de griffie als ondersteunend medewerker / coördinator van het Staten Informatie Systeem (SIS). Zijn dagelijkse werkzaamheden bestaan uit het voorbereiden, verwerken en publiceren van de agenda en de vergaderstukken van Statendagen (Themadagen en PS-vergaderingen), de Agendavergadering en het Presidium. Daarnaast neemt hij ook de schriftelijke vragen in ontvangst en stuurt deze door naar het College van GS voor de beantwoording. Verder zorgt hij voor publicatie van de schriftelijke vragen en de antwoorden op het SIS. Tijdens een PS-vergadering verwerkt hij de binnenkomende moties en amendementen en plaatst deze op het SIS en houdt hij de stemmingslijst bij, die de voorzitter van PS gebruikt tijdens het stemmen. Na afloop van de vergadering maakt hij de besluitenlijst, publiceert de besluiten op het SIS en stuurt de aangenomen moties naar het College van GS voor verdere verwerking. Met zijn achtergrond in de informatievoorziening en informatiebeheer beheert hij het collectieve geheugen van Provinciale Staten over meerdere Statenperiodes.

nga Kraneveld

Medewerker bedrijfsvoering

Inga Kraneveld werkt al bijna 6 jaar bij de griffie. Ze kent de provinciale werkprocessen en -afspraken, met name bij de griffie, als geen ander. Ze maakt het Dagbericht en de emailservice, inventariseert de spreektijden en woordvoerders voor Statendagen. En met tijdens de vele wisselingen in PS zorgt zij dat de website up to date blijft. Als je de griffie belt, neemt Inga vriendelijk de telefoon op en helpt bij vragen over uitnodigingen, onduidelijkheden over applicaties, of bij vragen over van een toegangspas. Inga: ‘Voor mij is een dag geslaagd als ik mijn werk van die dag af heb, stappen in het proces naar de Statendag heb kunnen zetten en mijn collega’s geholpen heb. Ik houd van de hectiek bij de griffie. Al komen de processen en de voorbereiding van de volgende Statendag steeds terug, toch is geen dag hetzelfde. Bel of mail gerust, of kom binnenlopen op onze werkkamer in de hoek van verdieping 1.'

 

Ondersteuner / secretariaat

Anja van Loon is in november 2023 gestart als ondersteunend medewerker bij de griffie. Ze zal voornamelijk Inga en Floris gaan helpen bij hun werkzaamheden.

Sinds 2017 is ze werkzaam in de publieke sector, eerst via Public Support en later in dienst van de gemeente. Haar rol was grotendeels als bestuurssecretaresse voor college van B&W. In één van die gemeentes is haar affiniteit met bestuurlijke processen aangewakkerd en nu gaat ze dit bij ons verder ontwikkelen.

Ze woont met haar hond Pepper in Kaatsheuvel en geniet van hun wandelingen. Daarnaast houdt ze ontzettend van muziek, lezen, sport kijken en reizen.